personal branding of niet?

Jij denkt erover om foto’s te laten maken voor je onderneming, jezelf in beeld te laten zien. Want je ziet vaak genoeg adviezen als “laat jezelf zien” en “jíj bent authentiek” voorbijkomen. Maar waarom zeggen we dat massaal en waarom is dit dan zo belangrijk?

Wij mensen willen kopen van mensen. Tegenwoordig is jouw dienst of product op zich niet meer uniek. Dat is hard gezegd en niet persé leuk om te horen. Maar eerlijk is eerlijk; overal is wel een fotograaf, een coach, een marketeer. En dat niet alleen met diensten, ook als je producten maakt/verkoopt ben je niet de enige. Daarentegen ben jij zelf wél uniek. En daarmee kan je je onderscheiden.

personal branding als je diensten  hebt

Stel je voor dat je een coaching traject aan wilt gaan. Je hebt rondgekeken en vergelijkt uiteindelijk twee coaches. Je hebt coach A, deze laat een mooi aanbod zien en is erg overtuigend in haar tekst. Je bent ervan onder de indruk, dit is wel een kanshebber. Maar naast het mooie aanbod heb je geen flauw idee wie die persoon eigenlijk is. Die persoon moet jou wel gaan coachen, een klik is erg belangrijk.

En je hebt coach B. Ook B heeft een goed uitgeschreven aanbod die prikkelt. Je kan verder klikken naar een ‘over mij’ pagina en kan daar kennis maken met de persoon. Daarnaast is B ook actief op Instagram middels stories en foto’s van zichzelf. Je kan een goed beeld vormen over wie deze persoon is.

Wie zou je kiezen, coach A of B?

Personal branding als je producten verkoopt

Je hebt een toffe armband gekregen van een merk die je nog niet kent (merk A). Je zoekt dit merk op op Instagram. Je ziet een aantal productfoto’s zonder interessante captions. Je volgt het account omdat je enthousiast bent over het armbandje. Maar na een paar productfoto’s en nietszeggende teksten ben je er wel weer klaar mee, je ontvolgt het account.

Bij je volgende verjaardag krijg je weer een armbandje, dit keer van een ander merk (merk B). Ook deze ken je niet en ja hoor je bent weer enthousiast. Je zoekt het merk op Instagram en wauw wat een leuke feed! Je ziet afwisselend productfoto’s en portretfoto’s van de eigenaresse. Ze deelt hele leuke verhalen in de captions. Hoe ze tot de ideeën is gekomen, waar de gekozen steentjes voor staan, maar ook over haar leven als ondernemer en wat typische dingen die bij haar passen.

Een vriendin is jarig, zij houdt van sieraden. Je geeft haar graag een armbandje cadeau! Bij welk merk ga jij kopen, A of B?

Heb je 2 keer B gekozen? Dan zie jij nu zeker het belang van personal branding en online zichtbaar in!

Wil je hier verder over kletsen? Laat een reactie achter met jouw keuzes en waarom!

error: